Treenien lisäksi paljon omatoimista lihashuoltoa ja hieronnassakin on tullut useaan otteeseen käytyä.
Monesti on kysytty tankkausvinkkejä pitkään kisaan, niin tässä tällä kokemuksella hyväksi havaittu kaava:
Joskus minulla
oli tärkeimpiin tankkauspäiviin 2-3 päivää ennen kisaa tietyt kotona tehdyt
ruuat, mutta tästä rutiinista piti totutella pois, koska tärkeimmät kilpailut
ovat ulkomailla eikä matkoilla voi niin tarkkaan kontrolloida mitä syö.
Lopullinen keskittyminen pitkään kisaan alkaa yleensä
edellisenä viikonloppuna tilanteeseen sopivalla valmistavalla harjoituksella.
Mitään varsinaista tyhjennysharjoitusta en tee, vaan haen hyvää tuntumaa
kisavauhtiin. Jos kisa on lauantaina, niin tankkauksen teen ke-to. Olen kokenut
parhaaksi olla kasvattamatta paljoa aterioiden kokoa. Vähän enemmän
hiilihydraattia ja useampia välipaloja, mutta ei mitään suurempia muutoksia.
Juon Maximin tankkausjuomaa noin litran/päivä ja lisään siihen merisuolaa. Jos
näinä päivinä pitää matkustaa tai käydä kisapaikalla mukana on aina: 1 pullo
tankkausjuomaa, 1 pullo vettä + vähän merisuolaa ja pieneen nälkään Maximin
energiapatukka tai banaani. Kisamatkalla lentokoneeseenkin on hyvin tuttu
rutiini, että täytän nuo pullot heti turvatarkastuksen jälkeen.
Kisaa edeltävänä päivänä yritän saada olon mukavaksi
kisa-aamuun ja ruokailu on normaalia vähäisempää: Iltapäivään asti aika
normaalisti ja sitten päivälliseksi esim. kanasalaatti. Iltapalaksi vaaleaa
leipää, jugurttia ja Nutridrink tai vastaava. Kisa-aamuna ruokahaluni on
yleensä huono ja se koostuu: kahvista, vaaleasta leivästä, kofeiinigeelistä ja
Nutridrinkistä. Ennen starttia otan vielä tankkausjuomaa ja ehkä geelin.
Toki kaikkien pitää kokeilla se itselle sopiva kaava. Näillä eväillä menen siis tämäkin viikon ja sunnuntaina on toivottavasti kaikki kohdallaan puolikkaalla Challenge Kraichgaussa. Jatkan tankkausasiaa myös kisaraportissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti